ציור משותף של ילדי גן אגוז

(משמש ככריכה לחוברת הדרכה "להיות אריו"ת")

ארי"ה

א=אני

 ר=רוצה

י=יכול

  ה=המלך

 

כשאני רוצה - אני יכול

כשאני יכול - אני המלך

 

התוכנית: "להיות אריו"ת" הינה נדבך נוסף בתוכנית הלימודים: בקול הכח "שפת הכוחות". שתיהן עוסקות בהעצמה ופיתוח שפה רגשית וחברתית בגיל הרך.

 

האריה הוא בעל חיים בעל דימוי חזק ועוצמתי, ולילדים קל להזדהות עם דמותו. בנוסף לאורח חייו ולדמותו בטבע, לאריה משמעויות סימבוליות, רוחניות והיסטוריות. הנאה והזדהות עם דמות בסיפור בשיר או ביצירה - עושה את הלמידה להוליסטית לחווייתית ובעלת משמעות.

 

על פי התפיסה של "שוויון ערך הכח" עליה מבוססת "שפת הכוחות", האריה אינו חזק יותר מכל בעל חיים אחר. פירושו של שוויון ערך הכח הוא שכל בעל חיים "בורך" בכוחות הדרושים לו, לפיכך כוחן של השיניים ושל הציפורניים של החיות הטורפות, אינו עדיף על כח ההסוואה של הזיקית, על ההתחפרות של החולד או על הזריזות של העכבר.

 

עם זאת הבחירה באריה נובעת מהיכולת לחבר בין המשיכה וההזדהות האינטואיטיבית של ילדים אליו לבין העושר והמגוון הסימבולי שיש בדמותו, ובאמצעותם להגיע לתוכנית המכילה חיבור בין תכנים קוגניטיביים רגשיים וחברתיים.

 

חקר דמותו של האריה

תחילת התוכנית עוסקת במפגש ובחקר דמותו של האריה. הכרות עם אורח חייו וחקר התנהגותו. סמלים מן העבר ומן ההווה (חנוכיות, בתי כנסת, בית"ר ירושלים, פיג'ו...). סיפורים היסטוריים (שמשון, בר כוכבא...), משלים וסיפורים (האריה והעכבר, האריה שאהב תות, עליסה בארץ הפלאות...). האריה מופיע בחגים, באירועים היסטוריים ואקטואליים כדימוי למנהיג, ונשזר בפעילות היומיומית בגן- בפעילות אוריינית, בחקר ובמשחק הסוציודרמטי.

 

המימד הסימבולי

הארי"ה (אני רוצה, אני יכול, אני המלך) הופך להיות אריה שהוא "אני" ומייצג בחירה.

 

"שפת הכוחות" עוסקת ביצירת כלים למודעות עצמית ולתחושת ערך. הארי"ה מחדד את ההבחנה, את יכולת הבחירה וחובת הבחירה. הוא מייצג את האפשרות לשימוש מיטבי בארי"ה שבך וגם את האפשרות ההפוכה - הכוחנית והמתלהמת.

הבחירה ב"איזה ארי"ה אני אהיה" מחדדת את הקונפליקטים ששוכנים בתוכנו על בסיס יומיומי. זה יכול להתבטא בהחלטות משמעותיות, או בדילמות קטנות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בתוכן או בסגנון.

 

חיינו רצופים בדילמות ובאתגרים אף מבלי שאנו חשים בכך. מטרתנו שכבר בגיל הרך, כאשר ילד יעמוד בפני דילמה קטנה כגדולה (איך אני אפתח את הבקבוק, ריב עם חבר, תוכנית בניה בקוביות, הכנת מסיבה סיום), הוא לא יחווה חוסר אונים או ימהר לגייס מבוגר.

 

אנו רוצים להצמיח את תחושת הערך ואת העצמאות ולספק כלי יעיל נגיש ועוצמתי שראשיתו בכך שה"אוטומאט" של הילד יאמר: "אני רוצה ואני יכול". מתוך היכולת להגדיר מטרות ימשיך הילד באופן מודע ליצירת תוכנית פעולה, וייקח אחריות גם על הסגנון ודרכי הפעולה (האם אני פועל מתוך כוחנות או מתוך התחשבות ותחושת ערך). הוא יפתח שפה רגשית חברתית בה יוכל לנהל תקשורת משמעותית עם עצמו ועם סביבתו.

 

בסופו של דבר - החוויה שיחווה - חוויית הסיפוק והמימוש (המלכות) תשמש בסיס לעיצוב הדימוי והעוצמה הפנימית המתגבשות ומתעצבות בגיל זה.

 

מודל הארי"ה - שימש עבורנו כלי לשיח רגשי וחברתי עמוק ומשמעותי שהשתלב בכל תחומי הדעת ויצר בגן ומחוצה לו שפה סקרנית, עשירה,מלאת חדוות יצירה והנאה.

 

מודל הארי"ה

ארי"ה מלך (ארי"ה סוציאלי – חברתי)

אני רוצה        אני מודע / אני בוחר / אני מגדיר לעצמי מטרות. 

 

אני יכול         אני מתבסס על האמון ביכולת שלי לממש את מה

                 שסימנתי כמטרה ולממש את מה שאני רוצה.

                 אני מודע ליכולות ולמגבלות שלי (בלי האמון      

                 ביכולת והמודעות למגבלות - הרצון לא יתממש).

 

אני המלך       אם יווצר חיבור בין מה שאני רוצה למה שאני יכול

                 – אני נוטל אחריות, חש שליטה ומאמין בכוחותיי.

                 כך אהיה מלך! תחושת המלכות היא בתוכי - אני

                 מולך על הבחירות שלי, על ההצלחות וההגשמות

                 שלי.

 

ארי"ה "מה שבא לי" (ארי"ה אגוצנטרי)

אני רוצה         ללא בקרה, ללא מודעות, ללא התחשבות

                  בסביבה (ילד מניפולטיבי, "מתבכיין", דורש, 

                  לוקח, מפרק).

 

אני יכול          כוחנות ושתלטנות, חוסר גבולות.

 

אני המלך        הכרזה- "כי בא לי", "אין עלי", "נראה מי יצא 

                  נגדי".

 

 

 

 

                   מהן המשמעויות של מלכות כזו?

                     כיצד היא משפיעה עליך?

                   כיצד היא משפיעה על סביבתך?

 

 

 

שני האריו"ת אומרים אותו דבר בדיוק - רק האינטונציה שונה:

מי שצועק - הוא חלש  מי ששקט - הוא חזק

 

 

כאשר הארי"ה פונה אל כוחותיו הפנימיים - הוא מגיע למלכות. כאשר הארי"ה מכוון החוצה, והוא כוחני ומתלהם - הוא מאבד את "מלכותו". אז...מה נחשב כח ב"שפה" שלנו ובתרבות שלנו (בגן, בבית) ומהי חולשה? כאמור: שני אריות בתוכנו, ושניהם אומרים אותו הדבר בדיוק:

אני רוצה,  אני יכול, אני המלך!

 

השאלה הנשאלת היא כיצד נגדל את האריות הללו? באיזה מזון נזין אותם, באיזה צליל ישמיעו את קולם, ומה תהיה נקודת המבט שלהם?

 

איזה ארי"ה אני אהיה?

 

 

 

 

 

Show More
Show More
Show More

להגדלה לחץ על הציורים.

להגדלה לחץ על התמונות.

Show More
Show More