"אם אתה יכול לחלום את זה- אתה יכול לעשות את זה" (וולט דיסני)

"שפת הכוחות” פותחה על מנת להביא אל מרכז העשייה בגן את הקול הרגשי חברתי מתוך אמונה פנימית שיצירת חוסן ומודעות בגיל הרך, חיונית לילד להמשך דרכו, כתלמיד וכאדם. אנו נמצאים בעידן בו ההישגיות מקודשת ויש ערך רב לפרמטרים מדידים ונראים לעין. הילד מוצף בידע וגירויים, ונמדד על ידי המערכת והוריו בעיקר על פי מדדי הצלחה וכשלון.

 

“שפת הכוחות” מבוססת על מודעות והסתכלות פנימית, ושמה דגש על חוזקות וחשיבה חיובית פרואקטיבית. היא מקנה מיומנויות תקשורת בין אישית ומפתחת שיח, קשב, מעורבות ומחויבות.

 

“שפת הכוחות” היא גישה הוליסטית. היא מראה כי ילד בגיל הרך המפתח את השפה הרגשית חברתית שלו, חווה חוויה מעצימה שבעטיה יוכל להשיג את המיומנויות והידע המצופים ממנו, בטבעיות ובהנאה ותוך חוויות הצלחה. הילד משיג מיומנויות למידה הנובעות מסקרנות פנימית, מתוך עניין, מתוך יצירתיות וחשיבה מקורית ועצמאית, מתוך אמון ביכולות שלו להגיע לתוצאות מיטביות ומתוך יכולת לשתף פעולה עם סביבתו בסובלנות ובכבוד הדדי.

 

על פי תפיסתי, בעידן החדש, הקניית הידע אינה המשימה המרכזית של המחנך. בעידן החדש - החינוך הינו האתגר המשמעותי ביותר. הטכנולוגיה והקדמה מספקות יותר ויותר ידע זמין לילדים ומציפה אותם בשפע גירויים ואינפורמציה. אך ההצפה בידע אינה מספקת כלים, יכולת ניתוח ועיבוד ואינה מאוזנת.

 

כיום, יותר מתמיד, תפקידו של המחנך לטעת בילד את יכולת ההתבוננות פנימה...והחוצה. את "כח ההקשבה" ו"כח החברות" את "כח הסבלנות" ו"כח האמונה". תפקידו של המחנך ליצור מודעות. לעסוק בהקניית ערכים הומניים של כבוד לשונה ושל חופש בחירה, של אחריות והדדיות. אני רואה אותו מהווה מודל של מנהיגות, השראה ומחויבות.

 

“בקול הכח - שפת הכוחות” מתגבשת, צומחת ופועלת משנת 2006 בגן אגוז ברעננה. השפעתה מורגשת בקרב הילדים, משפחותיהם וסביבתם הקרובה. היא שזורה כחוט השני בכל העשייה, הלמידה וההוויה בגן. נוספים לה רבדים כל העת ע”י הילדים, ההורים והצוות. יש לה עקרונות פדגוגיים לינארים, אך היא דינאמית ו”חיה”. היא קשובה לילד ולצרכיו והיא עונה ונענית לסקרנותו הטבעית, וחודרת לעומק יחד איתו. היא שפה דבורה ושגורה, משום היותה נגישה ומחוברת לצורך ולטמפרמנט של הילד.

 

“שפת הכוחות” התרחבה ונוספה לה התכנית: “להיות אריו”ת. מודל הארי”ה (אני רוצה, אני יכול, אני המלך) היא תכנית לימודים שנייה שיכולה להוות תכנית המשך, אך יכולה גם לעמוד בפני עצמה. היא מתמקדת בהצבת מטרות, יצירת תכנית פעולה להגשמתן וחוויית המימוש וה”מלכות”.

 

“שפת הכוחות” ומודל הארי”ה מעניקים לילדים מיומנויות של מיקוד והגדרת יעדים. החל במטרה אישית כגון התגברות על תסכול וקושי (אני לא מצליח לעשות דבר מה - מה יאפשר לי לעשות זאת? באילו כוחות אשתמש על מנת להצליח?...) וכלה במטרה “גדולה” ומשותפת כגון הקמת תערוכה ביחד. המחייבת “כח הקשבה”, “כח שיתוף פעולה”, “כח פרגון”, “כח נחישות” ועוד...

 

היא מציידת את הילד ב”ארגז כלים” ומפתחת יכולות תכנון, התמודדות, וניתוח (שכלתני ורגשי). היא מפתחת שפה רגשית חברתית מודעת ועשירה, ומשרה תחושת ערך ומסוגלות אישית וקבוצתית - שמשפיעה משמעותית על האקלים הגני. החוויה בגן היא חוויה של הנאה, חדוות יצירה, שיח, שיתוף, כבוד הדדי והקשבה.