top of page

נטע שפירא

גננת. 

מסלול לחינוך יצירתי בסמינר הקיבוצים.

בוגרת החממה למנהיגות חינוכית של עיריית רעננה

מנחת קבוצות של "גננות מעצימות" בשפת הכוחות.

מאמנת אישית ומטפלת ביו באלאנס.

זוכת פרס משרד החינוך למנהלים פורצי דרך

תעודת הוקרה מעיריית רעננה על עשייה פורצת דרך בחינוך.

בת קיבוץ מנרה- אמא לשלושה.

Netta%20-%20Website%201.jpg

נטע שפירא

גננת. 

מסלול לחינוך יצירתי בסמינר הקיבוצים.

בוגרת החממה למנהיגות חינוכית של עיריית רעננה

מנחת קבוצות של "גננות מעצימות" בשפת הכוחות.

מאמנת אישית ומטפלת ביו באלאנס.

זוכת פרס משרד החינוך למנהלים פורצי דרך

תעודת הוקרה מעיריית רעננה על עשייה פורצת דרך בחינוך.

בת קיבוץ מנרה- אמא לשלושה.

ימים רבים מתוך שנותיי כגננת בגן מצאתי את עצמי מבקשת שמשהו משמעותי ישתנה בגן הילדים.

היו רגעים שהכניסה לגן, וההתמודדויות עם ה"כאן ועכשיו". עם המטלות הניהוליות והפדגוגיות, ועם סדרי עדיפויות המשאירים בתחתית הסולם זמן להקשבה משמעותית לילד - שחקו אותי נפשית.

התוכנית שלי נולדה מתוך הרגעים הללו.

רגע אמת שבו את מתבוננת על עצמך כמחנכת וכאדם - ונאלצת לבחור.

תוכנית "שפת הכוחות" התחילה מחיפוש תשובה לסימני השאלה שהציפו אותי בדרך... היא נבטה ממקום של הקשבה, סקרנות ומחויבות... היה בה לא נודע גדול - בצד ידיעה מוחלטת - וודאות מה חשוב בעיני. למה ולמי אני מחויבת.

בכל אחד מאיתנו מקנן ה"מה" וה"איך" החזק והמשמעותי שלו. הצבע האישי.

לעיתים קרובות אנו מתפתים להשתיק את הקול הזה הקורא לנו לצאת לשנות, לחדש ולהשפיע אני בחרתי לא "לשבת על הגדר". בחרתי לקחת אחריות שתעצב את עבודתי כמחנכת. להקשיב ל"קול הפנימי" ולצעוד עם גן הילדים שלי למסע של דיאלוג, סקרנות, חיפוש וחדשנות. בחרתי להקשיב לצו פנימי ולקחת אחריות כמחנכת- כאדם. יש שקוראים לזה "שליחות" יש שקוראים לזה "מימוש עצמי". אני... לא יכולתי שלא לצאת לדרך.

המיזם והתוכנית שפיתחתי פגש עם השנים עשרות ילדים, הורים, צוות

וגננות עמיתות.

הוא השתנה וגדל עימם ואני זכיתי לצמוח מכל מפגש ומפגש.

 

"תמיד ידעתי כי לבסוף אצא לדרך אולם אתמול לא ידעתי כי יהיה זה היום"

(נהריאורא)

ימים רבים מתוך שנותיי כגננת בגן מצאתי את עצמי מבקשת שמשהו משמעותי ישתנה בגן הילדים.

היו רגעים שהכניסה לגן, וההתמודדויות עם ה"כאן ועכשיו". עם המטלות הניהוליות והפדגוגיות, ועם סדרי עדיפויות המשאירים בתחתית הסולם זמן להקשבה משמעותית לילד - שחקו אותי נפשית.

התוכנית שלי נולדה מתוך הרגעים הללו.

רגע אמת שבו את מתבוננת על עצמך כמחנכת וכאדם - ונאלצת לבחור.

תוכנית "שפת הכוחות" התחילה מחיפוש תשובה לסימני השאלה שהציפו אותי בדרך... היא נבטה ממקום של הקשבה, סקרנות ומחויבות... היה בה לא נודע גדול - בצד ידיעה מוחלטת - וודאות מה חשוב בעיני. למה ולמי אני מחויבת.

בכל אחד מאיתנו מקנן ה"מה" וה"איך" החזק והמשמעותי שלו. הצבע האישי.

לעיתים קרובות אנו מתפתים להשתיק את הקול הזה הקורא לנו לצאת לשנות, לחדש ולהשפיע אני בחרתי לא "לשבת על הגדר". בחרתי לקחת אחריות שתעצב את עבודתי כמחנכת. להקשיב ל"קול הפנימי" ולצעוד עם גן הילדים שלי למסע של דיאלוג, סקרנות, חיפוש וחדשנות. בחרתי להקשיב לצו פנימי ולקחת אחריות כמחנכת- כאדם. יש שקוראים לזה "שליחות" יש שקוראים לזה "מימוש עצמי". אני... לא יכולתי שלא לצאת לדרך.

המיזם והתוכנית שפיתחתי פגש עם השנים עשרות ילדים, הורים, צוות

וגננות עמיתות.

הוא השתנה וגדל עימם ואני זכיתי לצמוח מכל מפגש ומפגש.

 

"תמיד ידעתי כי לבסוף אצא לדרך אולם אתמול לא ידעתי כי יהיה זה היום"

(נהריאורא)

ימים רבים מתוך שנותיי כגננת בגן מצאתי את עצמי מבקשת שמשהו משמעותי ישתנה בגן הילדים.

היו רגעים שהכניסה לגן, וההתמודדויות עם ה"כאן ועכשיו". עם המטלות הניהוליות והפדגוגיות, ועם סדרי עדיפויות המשאירים בתחתית הסולם זמן להקשבה משמעותית לילד - שחקו אותי נפשית.

התוכנית שלי נולדה מתוך הרגעים הללו.

רגע אמת שבו את מתבוננת על עצמך כמחנכת וכאדם - ונאלצת לבחור.

תוכנית "שפת הכוחות" התחילה מחיפוש תשובה לסימני השאלה שהציפו אותי בדרך... היא נבטה ממקום של הקשבה, סקרנות ומחויבות... היה בה לא נודע גדול - בצד ידיעה מוחלטת - וודאות מה חשוב בעיני. למה ולמי אני מחויבת.

בכל אחד מאיתנו מקנן ה"מה" וה"איך" החזק והמשמעותי שלו. הצבע האישי.

לעיתים קרובות אנו מתפתים להשתיק את הקול הזה הקורא לנו לצאת לשנות, לחדש ולהשפיע אני בחרתי לא "לשבת על הגדר". בחרתי לקחת אחריות שתעצב את עבודתי כמחנכת. להקשיב ל"קול הפנימי" ולצעוד עם גן הילדים שלי למסע של דיאלוג, סקרנות, חיפוש וחדשנות. בחרתי להקשיב לצו פנימי ולקחת אחריות כמחנכת- כאדם. יש שקוראים לזה "שליחות" יש שקוראים לזה "מימוש עצמי". אני... לא יכולתי שלא לצאת לדרך.

המיזם והתוכנית שפיתחתי פגש עם השנים עשרות ילדים, הורים, צוות

וגננות עמיתות.

הוא השתנה וגדל עימם ואני זכיתי לצמוח מכל מפגש ומפגש.

 

"תמיד ידעתי כי לבסוף אצא לדרך אולם אתמול לא ידעתי כי יהיה זה היום"

(נהריאורא)

עבורי עיסוק בהעצמה רגשית חברתית בגיל הרך היא עבודת קודש. הגן אינו רק תחנת מעבר. עד או לקראת בית הספר. הגיל הרך הוא הגיל המשמעותי ביותר לרכישת כלים ומיומנויות, לגיבוש ועיצוב זהות עצמית וטיפוח מודעות רגשית וחברתית. זהו הגיל בו יכול הילד לבסס את החוסן ותחושת הערך שלו. לטפח עצמאות, מסוגלות ומנהיגות עצמית.
הגן עבורי הוא בית. מרחב לצמיחה ולהתפתחות.
מקום של הזדמנויות אינסופיות היכול לשמש מנוף לעשייה, למידה הקשבה והתבוננות- 
הוא מקום בו הילד נמצא במרכז, ומתקיימות בו  מערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות באמצעות דיאלוג, זרימה, גמישות וכבוד הדדי. מקום המטפח סקרנות, סימני שאלה, מעוף ויצירתיות.

 

עבורי עיסוק בהעצמה רגשית חברתית בגיל הרך היא עבודת קודש. הגן אינו רק תחנת מעבר. עד או לקראת בית הספר. הגיל הרך הוא הגיל המשמעותי ביותר לרכישת כלים ומיומנויות, לגיבוש ועיצוב זהות עצמית וטיפוח מודעות רגשית וחברתית. זהו הגיל בו יכול הילד לבסס את החוסן ותחושת הערך שלו. לטפח עצמאות, מסוגלות ומנהיגות עצמית.
הגן עבורי הוא בית. מרחב לצמיחה ולהתפתחות.
מקום של הזדמנויות אינסופיות היכול לשמש מנוף לעשייה, למידה הקשבה והתבוננות- 
הוא מקום בו הילד נמצא במרכז, ומתקיימות בו  מערכות יחסים עמוקות ומשמעותיות באמצעות דיאלוג, זרימה, גמישות וכבוד הדדי. מקום המטפח סקרנות, סימני שאלה, מעוף ויצירתיות.

"שפת הכוחות" פגשה עם השנים עשרות ילדים בגן אגוז ברעננה.
(גן עירוני של משרד החינוך - תלת שנתי- מגיל 3 עד גיל 6)
התכנית השתנתה והתפתחה כל העת, ונוספו לה רבדים ע"י ילדים, הורים וצוות
אשר התמסרו לתהליך בכח של אמונה ואמון, כנות ויצירתיות שאינם מובנים מאליהם...
המסע המשותף של הגן- והחומרים האישיים שנאספו- היוו תשתית לבניית המודל,
להבנת תהליך ההעצמה והמודעות- ולהקרנה שלו על מכלול המיומנויות בגן.
משום שמדובר בטיפוח שפה רגשית חברתית, מעצימה ויוצרת חוסן, השפעתה ניכרת
בקרב הילדים, משפחותיהם וסביבתם הקרובה. כולם נתרמו ממנה- ותרמו לה 
משמעויות מגוונות ותכנים אישיים ויצירתיים שיצקו לתוכה.
התכנית  הובילה לשינוי משמעותי באקלים הגני, בדרכי הלמידה ובדגשים- היא הפכה
את החוויה של הגן לחוויה של חגיגה בלתי פוסקת. יצירתית, מהנה, מאתגרת, ומרגשת.
שפת הכוחות נולדה עבור, בעזרת ובזכות- הצוות, ההורים והילדים בגן אגוז רעננה.

 

"הדואג לימים- זורע חיטים

הדואג לשנים- נוטע עצים

הדואג לדורות- מחנך נפשות"

(יאנוש קורצ'אק) 

כיזמית וכמחנכת המובילה תהליכי חדשנות ויזמות חינוכית, הצטרפתי לחממה הראשונה למנהיגות חינוכית שהקימה עיריית רעננה. 
העיר חרטה על דיגלה טיפוח יזמות חינוכית- במגמה לעודד מנהיגות, מעורבות ואחריות של אנשי חינוך השואפים לחולל שינויים בתוך המרחב החינוכי בו הם פועלים, מתוך חזון ואמונה שתיווצר תוך כדי כך השפעה על המערכת החינוכית בעיר כולה. בחממה ניתנה הדרכה מקצועית, גיבוי ותמיכה אישית, וגובשה קבוצות מחנכים מגוונת ומחויבת השואפת לשינוי.
בצד זה שזכיתי להזדמנות להרחיב בחממה את המיזם שפיתחתי בגן, יכולתי להביא אל "קברניטי העיר" את קולם של הגנים ואת חשיבות הנכחת הגיל הרך במרחב העירוני. 
החממה סיפקה לי הדרכה מקצועית ו"גב מוראלי" נסכה ביטחון ואפשרה לי לבדוק דרך חדשה- האמון והחיבוק על האומץ לצאת למסע, אפשרה צמיחה של תהליכי שינוי אישיים והיוותה קרקע פורייה לזרעים של יצירתיות העזה ומעוף.

 

"היחידים שיכולים לראות את התמונה כולה
הם אלו שיוצאים מחוץ למסגרת".

(סלמן רושדי)
 

תוכנית שפת הכוחות נולדה וצמחה כתוכנית העצמה רגשית חברתית עם ועבור ילדים. 
אלא שמהר מאד גיליתי שכמחנכת בגן, היא "החזירה לי את האור לעיניים"- וחוויית הגן שלי כגננת השתנתה לחלוטין – היא הפכה לחוויה מאתגרת, פורה, יצירתית, מרתקת ובעיקר... מהנה.
הבנתי בהדרגה ש"השליחות" שלי מתרחבת להעברה ושיתוף של גננות בדרך של "קול הכח" ותבעתי את הסלוגן: "גננת מעצימה מתחילה מעצמה". לקחתי על עצמי העברת 
תוכנית העצמה לגננות, "גננות מעצימות" כדי שתוכלנה לקבל השראה מהמודל ומכאן תוכלנה ליצור מודלים משלהן בהשראתו.
התוכנית "גננות מעצימות" כוללת 8-10 מפגשים עם גננות החותרות לשינוי.
המפגשים מספקים תשתית יישומית של עקרונות התכנית, ומשלבת התנסות אישית
ושיח קבוצתי פתוח על תהליכי העצמה ועבודה רגשית חברתית בגנים.
הקבוצות פעלו עד כה כ-3 שני בהתנדבות (שלי ושל הגננות) ובחלקם אף מיושמת התוכנית בהצלחה רבה. (בגנים אחדים אף מיושמות תוכניות חדשניות ויצירתיות שפיתחו גננות בהשראתה).
גננות המעוניינות להכיר את "שפת הכוחות" לעומק מוזמנות לפנות אלי ובמידה ותתגבש קבוצה נוכל לקיים סדרת מפגשים של "גננות מעצימות". 
לשאלות, ייעוץ, הדרכה וחשיבה משותפת על יישומים בגנים ניתן לפנות אלי תמיד
.

 

"ללמד זה ללמוד פעמיים"

(ג'וזף ג'וברט)

על מנת לבחון את יעילותה, תקפותה והשפעותיה של תוכנית "שפת הכוחות", על מיומנויות הלמידה וההתפתחות של הילדים - התקיים במהלך שנת תשע"ג מחקר של אוניברסיטת תל אביב, באישורו של המדען הראשי של משרד החינוך.


המחקר בחן את ההשפעות של התוכנית על מגוון המיומנויות והכישורים של התלמידים והישווה בין גנים העובדים על פי תוכנית מסורתית של משרד החינוך לבין גני "שפת הכוחות" המתמקדים בהעצמה רגשית חברתית.

המחקר בחן את הטענה שלי שגן השם בראש סדר העדיפויות עיסוק בהעצמה רגשית חברתית אינו מעכב למידה ואף מביא את הילדים למיומנויות למידה גבוהות בכל הפרמטרים הנדרשים.

במחקר נבדקו ארבעה גנים של משרד החינוך ברעננה. שניים מיישמים את גישת "שפת הכוחות", ושניים (כקבוצת ביקורת) גנים שעובדים על פי שיטות ההוראה המסורתיות.

במחקר נבדקו ארבעה פרמטרים הנחשבים כמנבאים הצלחה בהמשך דרכו של התלמיד:

1. תפיסת ערך עצמי.
2. תחושת שייכות חברתית
3. גמישות מחשבתית
4. אינהביציה- דחיית סיפוקים.

תוכנית שפת הכוחות נולדה וצמחה כתוכנית העצמה רגשית חברתית עם ועבור ילדים. 

מתוך המלצת מכון אדלר על הספר בקול הכוח שפת הכוחות:

"...נטע שפירא פיתחה תכנית הוליסטית גנית ברוח אדלריאנית : שפה שמכירה בצרכיו הפסיכולוגים

של הילד להיות ולהרגיש נראה, מוקשב, חשוב, מורגש ובעל תחושת ערך טובה. במקביל ליכולתו

להרגיש, לראות, להקשיב ולהתחשב באחר... מכון אדלר ממליץ בחום על הספר" 

להמלצה המלאה ולתו התקן של מכון אדלר

מתוך המלצת מכון אדלר על הספר להיות אריו"ת:

"הספר "להיות אריו"ת" מאת נטע שפירא נבחן ונמצא ראוי לקבלת תו התוכן של מכון אדלר...

נטע שפירא מכוונת להגברת המודעות העצמית של הילד לרצונותיו, לכוונותיו וליכולתו להתכוונן בהתאם.
דרך זו מסייעת להתפתחות וצמיחה של אדם מודע, מעורב, אכפתי – שרואה ומרגיש את עצמו ומאפשר

לאחרים להרגיש נראים, מוקשבים ומורגשים."

להמלצה המלאה ולתו התקן של מכון אדלר

bottom of page